Т.Шевченко. "Заповіт" - твір, що єднає минуле, теперішнє і майбутнє

Тема. Т. Шевченко. «Заповіт» - твір, що єднає минуле, теперішнє і майбутнє
Мета: поглибити знання про поезію «Заповіт» та історію її написання; розвивати навички виразного читання і вміння робити ідейно-художній аналіз вірша та висловлювати свою думку; виховувати почуття патріотизму.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу
Епіграф уроку: Шевченків «Заповіт» облетів цілий світ.
                                                                           Народна мудрість
Проблемне питання уроку: «Чому «Заповіт» Т.Шевченка перекладений багатьма мовами світу й він знаходить відгук у серцях мільйонів людей?»
Хід уроку
І Організаційний момент
-Доброго дня, любі діти, шановні гості! Діти, привітайтеся з гостями!
-Сідайте.
ІІ Повідомлення теми, мети уроку. Мотивація навчальної діяльності
Якщо не знаєш, як всміхається зоря,
Якщо не бачив, як цвіте калина,
Як у ставку купається верба –
Не жив ти, друже, в Україні
Як мимо серця лине коляда
І в Божий храм ти оминав стежину,
Як не читав ні разу «Кобзаря» -
Немає в тебе, друже, Батьківщини!
- Любі діти, на сьогоднішньому уроці ми продовжимо знайомство з творчістю Т.Г.Шевченка – видатного українського письменника, генія української літератури, великого Кобзаря.
- Запишіть число, класна робота в зошити і тему нашого уроку:
 «Т.Шевченко. «Заповіт -  твір, що єднає минуле, теперішнє і майбутнє».
         Я думаю, що кожен із вас чув вірш «Заповіт» і мета сьогоднішнього уроку – поглибити знання про поезію «Заповіт» та історію її написання; вчитися виразно читати і  робити ідейно-художній аналіз вірша та висловлювати свою думку.
(на екрані)
         Епіграфом нашого уроку будуть слова народної мудрості: «Шевченків «Заповіт» облетів цілий світ».
         І працюючи сьогодні на уроці ви маєте дати відповідь на таке питання:  «Чому «Заповіт» Т.Шевченка перекладений багатьма мовами світу й він знаходить відгук у серцях мільйонів людей?»
ІІІ Вивчення нового матеріалу
Словникова робота
         Український літературознавець Григорій Антонович Нудьга казав: « Заповіт – коротке програмне звернення поета до сучасників і наступних поколінь…»
         - А як ви, діти, розумієте значення слова «Заповіт»
         - А тепер зверніть увагу на лексичне значення цього слова, подане в тлумачному словнику:
1.     Офіційний документ, який містить розпорядження певної особи щодо її майна на випадок смерті //  Передсмертна воля. 
     2. перен. Настанова, наказ, дані послідовникам або нащадкам. 
     3. Те саме, що заповідь 
- Як ви думаєте, яке з цих значень найбільше підходить до назви поезії Т.Шевченка
Запишіть це визначення в зошити.
     Савенку Б. було випереджальне завдання підготувати інформацію про історію написання поезії «Заповіт»
1.     Учнівське повідомлення
«Заповіт» Т. Г. Шевченко написав 25 грудня 1845 року в місті Переяславі під час тяжкої хвороби.
У грудні поет гостював на Переяславщині у свого друга, поміщика  Самойлова. Тут він застудився, а 24 грудня стан його різко погіршав — запалення легенів. Самойлови, побоюючись за Шевченка, переправляють його в Переяслав до лікаря Козачковського. Тяжко було в дорозі, не легше і по прибутті, хоч лікар-приятель зробив усе можливе. Прийшла невесела  думка, що це, можливо, останні години його життя. Так не хотілося умирати, бо ж тільки почав по-справжньому жити. Але до всього треба бути готовому. Нелюдськими зусиллями  перемагаючи хворобу, якось підвівся і ослаблими  руками запалив свічку. На папір лягли перші такі  страшні для молодої людини слова:
Як умру, то поховайте
Мене на могилі…
Отакі події наштовхнули Шевченка до написання «Заповіту». Але якби тільки хвороба була причиною, то ми мали б суто особистий, а не громадянський заповіт. Насправді ж вірш був обумовлений суспільно-політичною ситуацією в країні в 30–40 роках  ХІХ століття.
2.     Доповнення вчителя
Вперше поезія була надрукована під назвою «Думка» у збірнику «Новые стихотворения Пушкина и Шевченко» (Лейпциг, 1859). В автографі вона не має заголовка. Загальновідома назва «Заповіт» з'явилася як редакційна у видання «Кобзар» 1867 року.
Перед вами автограф поезії.
3.     Виразне читання поезії вчителем
         - Які враження у вас викликала ця поезія
         Вам було, за бажанням, підготувати ілюстрацію до цього вірша. Хто виконав завдання ?
         - Який епізод вірша ви зобразили і чому саме його?
         Молодці! Тримайте медаль художника.
         - Домашнім завданням вам буде вивчити цей вірш напам'ять і не просто вивчити, а виразно декламувати його, дотримуючись темпу, інтонації, пауз.
         - Як зразок, я пропоную вам послухати виконання цієї поезії Заслуженим артистом України – Богданом Ступкою (прослуховування)
 - Скажіть, а чи має значення як виконується або декламується «Заповіт»?
(Орієнтовні відповіді. Ця поезія належить до громадянської лірики, тому потрібно читати повільно, урочисто, піднесено.)
4.     Читання поезії учнями
         Прочитайте поезію ще раз самостійно і підготуйтесь до виразного читання ланцюжком.
5.     Бесіда
- Чому поет бажає бути похованим на Україні?
- Якою він змальовує Україну?
- З яким проханням звертається поет до народу? Зачитайте ці рядки.
- Чи збулися, на вашу думку, передбачення Шевченка? Як саме?
6. Робота в групах
Для того, щоб нам глибше зрозуміти ідейно-тематичний зміст поезії, давайте попрацюємо в групах, в які ви вже заздалегідь об'єдналися.
І група – Тема. Ідея. Основна думка. Жанр поезії
ІІ група – Художні засоби (епітети, повтори, інверсії)
     На виконання завдання у вас до 5 хв.
І група
Тема
Заклик до українського народу звільнитися від кайданів самодержавства, боротися за вільне життя, відстоювати інтереси простого люду.
Ідея
Віра поета у світле майбутнє України.
Основна
думка
Змінити соціальний устрій пригноблених можна тільки революційним шляхом.
Жанр
Громадянська лірика.

ІІ група: художні засоби поезії
Епітети
Степ широкий, Вкраїна мила, лани широкополі, вража зла кров, сім'я велика, вольна. синєє море.
Повтори
Реве ревучий,  було, в сім'ї.
Інверсія
Степу широкого, Вкраїні милій, лани широкополі, сім'ї великій, тихим словом.
- З якою метою автор використовує ці художні засоби?
Орієнтовні відповіді:
- для того, щоб увиразнити своє мовлення.
- розкрити відоме явище в новому значенні.
- неможливість з якихось причин назвати життєве явище прямо.
Вірш «Заповіт» знаний не тільки в Україні, а й поза її межами. Існує багато його перекладів. Зараз вам учениця детальніше розповість про переклади «Заповіту»
Переклади «Заповіту»     Як літературний твір «Заповіт» вийшов за межі України завдяки перекладам, причому перекладали його найчастіше з усіх творів Шевченка.  Відомо більше ніж 50 його перекладів.
Перший переклад «Заповіту» здійснив 1862 року польською мовою Антоні Гожалчинський. 1868 року вірш переклав сербською Владимир Николич. У 1869-му вийшов російський переклад Миколи Гербеля.
Сприяли поширенню «Заповіту» за межами України й українські поети. У 1882-му Іван Франко зробив німецький переклад, а Сильвестр Калинець, громадянин Бразилії, 1936 року переклав «Заповіт», як і низку інших поезій Кобзаря, португальською мовою.
1964 року видавництво «Наукова думка» опублікувало книжку «„Заповіт“ Тараса Шевченка мовами народів світу».
Вчитель. Творча група  лінгвістів підготувала для вірш «Заповіт» на різних мовах.
Польський переклад
Кеде умре, то на всгужу
Взнєщє мі могіла
Пошред степу широкего
Украіне мілой
Аби лани розложисте
І бже к Днєпру строми
Можно било вічечь, слишечь
Его к жменсє громи.
Англійський переклад
When I am dead, bury me
In my beloved Ukraine,
My tomb upon a grave mound high
Amid the spreading plain,
So that the fields, the boundless steppes,
The Dnieper’s plunging shore
My eyes could see, my ears could hear
The mighty river roar.
                                                                                                           
Білоруський переклад
Як памру, дик пахавайцє
Мяне на кургане,
Сярод стєпу широкага,
На Украіне слаунай,
Каб бяскрайнія розлогі,
І Дняпро, і кручи
Било відна, било чутна,
Як гриміць гримучи.
Болгарський переклад
Щом умра, ме погребете
Нейде на могіла,
Посред степіте широкі
На Украйна міла,
Та скаліте над водата,
Днепър й полята,                      
Да се віждат, да се чува,
Как рєве реката.
Російський переклад
Как умру, похороните
На Украйне милой
Посреди широкой степи
Выройте могилу,
Чтоб лежать мне на кургане,
Над рекой могучей,
Чтобы слишать, как бушует
Старый Днепр под кручей.
Коментування епіграфа
- Як бачимо, ця поезія звучить прекрасно на всіх мовах. І тепер, я думаю, ви можете прокоментувати епіграф уроку: «Шевченків «Заповіт облетів цілий світ». Як ви розумієте ці слова?
- Тому що було зроблено багато перекладів «Заповіту».
- А чому ж саме «Заповіт» Т. Шевченка перекладений багатьма мовами і він знаходить відгук у серцях мільйонів людей?
Орієнтовні відповіді: тому що, цей твір  є зверненням до народу, на якій би мові він не звучав у ньому відчувається заклик до повстання уярмлених людей
Прослуховування твору в музичному виконанні
Вчитель. Більш ніж знаменно те, що на слова і мотив «Заповіту»  написано понад півсотні музикальних творів – це мелодії Бориса Лятошинського, Миколи Лисенка, Гордія Гладкого, Михайла Вербицького, Левка Ревуцького, Рейнгольда Глієра і т.д.
Я пропоную вам послухати пісню «Заповіт» у виконанні Академічного симфонічного оркестру Національної радіокомпанії України, яка була написана до 200-річчя Великого Кобзаря.
Прослуховування пісні
- Які враження у вас викликала ця пісня? Чи сподобалась? Чим саме?
Додаткове завдання.
- А зараз послухайте фрагмент пісні «Заповіт» у виконанні українського оперного співака Бориса Гмирі та хорової капели «Думка»
- Яка пісня більше сподобалась? Чому?

Вчитель. Цей твір в музичній інтерпретації  перетворився на неофіційний гімн нашого народу і особливо актуальний у цей нелегкий для нашої країни час
Y Закріплення вивченого матеріалу
         Отже, для того щоб перевірити, як ви засвоїли матеріал уроку, я роздам вам тестові завдання. Завдань буде 6, у кожному завданні одна правильна відповідь.
                          
                                Тести
1.     «Заповіт» Т.Шевченко написав 25 грудня 1845 року:
А) на Аралі;
Б) у Переяславі;
В) у Києві.
2. Німецькою мовою «Заповіт» Т.Шевченка переклав:
     А) П.Грабовський;
Б) І.Франко;
В) Леся Українка.
3. Вірш «Заповіт» належить до:
     А) громадянської лірики;
     Б) пейзажної лірики;
     В) філософської лірики.
4. «Заповіт» перекладено більш ніж …мовами світу:
     А) п’ятдесятьма;
     Б) шістдесятьма;
     В) сорока.
5. «Заповіт» - це заклик-звернення Т.Шевченка до народу:
     А) постійно читати твори;
     Б) повставати проти самодержавства;
     В) цінувати красу української природи.
6. Т.Шевченко заповідає, щоб його поховали на Вкраїні:
     А) неподалік від вишневого садка;
     Б) серед степу широкого;
     В) в мальовничому місті.
- А зараз обміняйтеся зошитами і зробіть взаємоперевірку, звіряючи свої результати з результатами на дошці.
YІ Підсумок уроку. Оцінювання
         Отже, підводячи підсумок нашого уроку, користуючись нашим традиційним методом «різнокольорові капелюшки» закінчіть речення:

Білий капелюшок. Я знаю… Я вмію…
Я знаю історію написання поезії, я вмію визначати художні засоби поезії
Червоний капелюшок. Мені сподобалося…Мій настрій…
Мені сподобалося сучасне музичне виконання поезії «Заповіт». Мій настрій піднесений і патріотичний
Синій капелюшок. Урок важливий, тому що…
Урок важливий, тому що поезія «Заповіт» дуже актуальна на сьогоднішній день
Жовтий капелюшок. Позитивним на уроці було…
Позитивним на уроці було виконання поезії вчителем і Заслуженим артистом України Богданом Ступкою
Чорний капелюшок. Негативним на уроці було…
Зелений капелюшок. Сенкан
           «Заповіт»
Геніальний, оригінальний
Закликає, виховує, вчить
Національний гімн України
              Гордість


Вчитель. Я дуже рада, що вам сподобався урок і ви вважаєте його важливим. І сподіваюся, що ви завжди пам’ятатимете «Заповіт» Шевченка і будете передавати його з покоління в покоління, адже цей твір буде актуальним у всі часи.
І сьогодні за урок я ставлю вам такі бали…
YІІ Домашнє завдання:
вивчити поезію напам’ять,

за бажанням: за вивченими творами Т.Г.Шевченка скласти кросворд із ключовим словом «Кобзар».

Додатки













Немає коментарів:

Дописати коментар