Урок літератури рідного краю

Тема. Слово про рідний край (за творами письменників Ріпкинщини)
Мета. Ознайомити учнів із творчістю письменників-земляків. Розвивати вміння виразно читати поезії. Виховувати повагу до особистості письменника, інтерес до його творчості, любов до рідного краю
Епіграф:
Краю Ріпкинський мій
Легендарний і мужній,
Славлять люди тебе
Роботящі і дружні
                            Ніна Маринець
Хід уроку
І. Організаційний момент
Слово вчителя.
Наша рідна Чернігівська земля славиться своєю надзвичайною красою і мальовничістю. Багато художників присвятили цій красі свої полотна, фотографи теж відображали красу Поліського краю на своїх світлинах, а письменники прославляли цю красу в своїх творах. 
(Демонстрація творів мистецтва) 

ІІ. Повідомлення теми, мети уроку
Сьогодні в нас урок літератури рідного краю і тема нашого уроку: «Слово про рідний край» (за творчістю письменників-земляків). Ви сьогодні дізнаєтесь про творчість письменників нашої малої Батьківщини.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Учениця читає вірш
Північне Полісся
Води Сожу й Дніпра
Протікають віками,
Ще могутнішим став
Ліс сосновий з роками.

Краю Ріпкинський мій
Легендарний і мужній,
Славлять люди тебе
Роботящі і дружні.

Княжий Любеч святі
Крила-стражі розкинув,
Тихий сум, біль від бід
Із грудей його лине.

Шквал воєнних подій
Нашим краєм пронісся,
Пам’ятає бої
Партизанське Полісся

Про наш Ріпкинський льон 
І за межами чути.
Знову жито цвіте –
На столі хлібу бути!

Картопляні лани
Небувалих врожаїв,
Це здоров’я і міць
Мого рідного краю.

Дикотрав’я, луги,
Блиск озерець між ними…
А ще славиться край наш
Місцями грибними.

Щире серце й красу
Мають всі полісянки,
Бо вмива їх роса
І дніпрові серпанки.

Краю Ріпкинський мій
Легендарний і мужній,
Славлять люди тебе
Роботящі і дружні.
Вчитель. Цією поезією-епіграфом розпочинається наш урок літератури рідного краю
ІV. Вивчення нового матеріалу
Вчитель. Погляньте на літературну карту Ріпкинщини і давайте з’ясуємо, хто ж із письменників-земляків її формує?
Серед професійних письменників рідний край оспівували у своїх творах: Володимир Кезля, який народився й жив у селі Сиберіж, Любов Довбенко, яка народилася в селі Чепігівка, закінчила Новоукраїнську середню школу, Леонід Горлач із Ріпок і який є лауреатом Шевченківської премії, Микола Лелюк, родом із села Малинівка
 (Демонстрація літературної карти). 

     Ці митці належать до Спілки письменників України. Є ще й інші письменники, які не належать до цієї Спілки, проте вони не менш талановиті.
   До таких постатей ми можемо віднести  сьогоднішню гостю, шановану жительку нашого селища – Ніну Іванівну Маринець, яка погодилась прийти  до нас на урок.
Окремим  учням було випереджальне завдання підготувати коротеньку біографію та поетичні рядки деяких представників.
1. Розповідь про Леоніда Горлача (Коваленка)
Вчитель. Центральною темою збірок Леоніда Горлача  є любов до рідної землі, до Вітчизни. У своїх творах він майстерно змальовує красу рідного краю.
 Учениця читає вірш «Десна»
Вчитель. Л. Горлач безмежно любить свою землю, її поля, річки, ліси. Ви знаєте, що нас навколо оточує надзвичайно красивий сосновий бір, послухайте, як його змалював у своєму вірші Леонід Горлач.
Учитель читає вірш «Сосновий бір».
2. Коротке повідомлення про Миколу Лелюка.
Учениця читає вірш «Ромашки»
Вчитель. Як я зазначала, у нашому Замглаї теж є талановиті люди, співці нашого краю - це наша місцева поетеса Ніна Іванівна Маринець. На сьогоднішньому уроці ви маєте змогу познайомитись із її творчістю, послухати ніжне поетичне слово. Саме поезію Ніни Іванівни «Північне Полісся», яка звучала на початку уроку, покладено на музику й ця пісня є своєрідним гімном Ріпкинщини, її виконував наш місцевий ансамбль «Берегиня», учасником якого є наша гостя. Вірші поетеси проникнуті любов’ю до Батьківщини, до краси рідного краю.
Сьогодні вона погодилась прийти до нас на урок, для того щоб зустрітися з вами, поспілкуватися.
Виступ поетеси 
 Орієнтовні питання

1. Як ви прийшли в літературу?
2. Ваші улюблені  поети.
3. Хто є першим читачем ваших поезій?
4. Чи є у вас секрети своєї поетичної майстерності?
5. У скільки років написали свій перший вірш? Пам’ятаєте його.
6. Прочитайте одну з улюблених поезій, розкажіть про історію її створення.
7. Про що буде ваша наступна поезія?
8. Чи пишете ви прозові твори?
9. Які проблеми найчастіше порушуєте у своїх творах?
10. Як ви думаєте, який вплив на читача мають ваші поезії?
Вчитель. Дуже приємно було зустрітися з вами. Двері нашої школи завжди відчинені для вас, для вашого мудрого та сильного, красивого та вічного поетичного слова, для добрих людей.
V. Підсумок уроку. Оцінювання
    1. Слово вчителя. 
Сьогодні ми познайомились із поетами рідного краю та запались іскоркою вдячності до цих митців, які своєю творчістю доводять, що тільки з любові до рідної землі, матері, людей народжується художнє слово.
2. Мікрофон
- Чи сподобався вам урок?
- Що саме сподобалось?
- Як вплинула на вас поезія?
VI. Домашнє завдання
- Прочитати новелу Володимира Кезлі «Синій вітер з Родощі», виписати незрозумілі слова в робочий зошит.
 


1 коментар: