Знавці творчості Т.Г. Шевченка (брейн – ринг)
 Мета: поглибити знання учнів про життєвий і творчий шлях Т.Г. Шевченка, сприяти усвідомленню значення творчості поета для української та світової культури, для кожного особисто; розвивати інтерес до літератури. Виховати почуття любові та поваги до рідної мови, художнього слова.
Вчитель: Коли запитуєш у учнів: «Що ви знаєте про Шевченка?». Відповіді, в основному, одноманітні та заклішовані, на кшталт, Шевченко – то Великий Кобзар, Великий революціонер.
Можливо, заяложені фрази шкільної програми про Тараса Шевченка і не роблять його постать привабливою, не дають усвідомлення його величі. Та й ми самі найчастіше згадуємо про нього лише у Шевченківські дні. Можливо, варто говорити про нього не лише, як про революціонера, але і як людину, в котрої були почуття, ніжність, кохання ...були свої людські, земні бажання, емоції. Тому, для початку давайте переглянемо невеликий відеосюжет про цю геніальну людину, щоб пригадати відомості його біографії.
09 березня кожного року -   особлива  дата в нашій країні. В цей день Україна вшановує свого великого Кобзаря. «Т.Г.Шевченко народився на українській землі, під українським небом, проте він належить, до тих людей-світочів, що стають дорогими для всього людства і що в пошані всього людства знаходять своє безсмертя» - так сказав О.Гончар.
     Сьогодні, вшановуючи пам'ять великого Кобзаря, між учнями  9-11  класів проводиться конкурс-змагання, який допоможе виявити найкращих знавців життя та творчості Шевченка.
 Справедливо вас, шановні учні, буде оцінювати журі. До його складу входить ___________________________________________________________
____________________________________________________________________________________________________________________________________.
     Ми розпочинаємо!

     Хід заняття
1 команда «Кобзар»
2 команда «Дармограй»
I конкурс       «Хто швидше?»
     За правильну відповідь команда отримає 1 бал)
1. У якому столітті жив і творив Т.Г. Шевченко? ( У 19 ст)
2. Річка, біля якої похований поет. (Дніпро)
3. Російський художник, у якого вчився Шевченко (Карл Брюллов)
4. Найвідоміший драматичний твір Шевченка. ("Назар Стодоля")
5. Назвіть 2 пісні, cтворені на слова Шевченка("Реве та стогне Дніпр широкий", "Така її доля", "Думи мої, думи", "Садок вишневий коло хати", "Заповіт")
6. Хто вперше розповів майбутньому поету про козаччину? (Дід Іван)
7. У якому виді мистецтва крім літератури виявився талант Шевченка? (В образотворчому мистецтві)
8. Назвіть ім’я дівчини, у яку вперше закохався майбутній поет? (Оксана Коваленко
9. Скільки творів увійшло до першого «Кобзаря»? (Вісім)
10. Скільки років перебував Шевченко на засланні? (Десять)
11. Перший твір Шевченка на історичну тематику. (Поема «Іван Підкова»)
12. Скількома мовами перекладено "Заповіт"? (100)
13. У якого пана служив Т.Шевченко? (У пана Енгельгардта).
14. Ким служив Тарас у пана? (Козачком).
15. У яке місто виїхав Шевченко разом з сім’єю пана з України? (Місто Вільно).
16. Назвіть парк, в якому було помічено талант Шевченка як художника? (Літній сад).
17. У якому місті України написаний «Заповіт»? (Переяслав-Хмельницький)
18. У якій з поезій говориться про вишневий цвіт…? («Садок вишневий коло хати»)
19. Під яким ім’ям знають Шевченка не тільки в Україні, а й за кордоном? (Кобзар)
20. Яким твором починається «Кобзар»? («Причинна»)
21. В якому творі висвітлено бажання поета поховати його на кручах Дніпра? («Заповіт»)
22. У якому році було скасоване кріпосне право? (У 1861 році)
23. Як називається кладовище на якому вперше було поховано тіло Шевченка? (Смоленське)
24. Назвіть жанр твору: невеликий віршований ліро-епічний твір про виняткову родинно-побутову подію з напруженим сюжетом, в якому наявні елементи фантастики? (Балада)
25. Як називається хлопчик-підліток, який супроводжує сліпого кобзаря? (поводир)
26. Як назвав Шевченко цикл віршів, написаних під час ув’язнення в казематі Третього відділу біля Ланцюгового мосту? (“В казематі”).
     
2 станція «Шевченко і шкільні науки»
1. Завдання: Книга, яка має таку ж назву, яка була укладена і  видана коштом Тараса Григоровича Шевченка, відома кожному учневі.
Підказка: книга містила розділи: азбука, склади, циф­ри, лічба, текстовий матеріал, на якому вчаться читати.
Відповідь: Буквар.

2. Завдання: скількома  кілограмам чистого срібла була еквівалентна сума викупу з  кріпацтва Тараса Шевченка?
Підказка: 1 рубль = 0, 018 кг чистого срібла
Відповідь: 2500 рублів = 45 кг чистого срібла

3. Завдання: Який тембр  голосу мав Тарас Григорович Шевченко?
Підказка:  відгадавши ребус, отримаєте назву тембру  голосу.




Відповідь: тенор.

4. Завдання: назвіть рослину, яка зустрічається в віршах  Шевченка 385 разів.
Підказка:  рослина – один із  символів України.
Відповідь: калина.

http://www.kartka.com.ua/pic/gallery/800/1239722886.jpg
5. Завдання: Дайте назву історичному  документу, який мав велике значення в житті Кобзаря.












Підказка: документ, що змінив соціальний статус Т.Г.Шевченка.
Відповідь: відпускна

6. Завдання: назвіть перший твір Т.Г.Шевченка на історичну тематику.
Підказка:  в ній оспівується отаман, який очолював воєнні походи запорізьких козаків у другій половині ХVІ століття.
Відповідь: Іван Підкова.

7. Завдання: назвіть вірш Т.Г.Шевченка, в назві якого присутні прізвища двох видатних фізиків.
Підказка:  один з них  відкрив основний закон гідростатики, другий – першим використав телескоп для спостереження небесних тіл.
Відповідь: І Архімед, і Галілей…

8. Завдання: яку іноземну мову знав Т.Шевченко?
Підказка: це мова Шопена, Міцкевича, Склодовської-Кюрі.
Відповідь: польську.
3 станція «Родинне дерево Шевченка»
     Завдання: установити родинні стосунки, у яких перебувають названі особи за відношенням до  Т.Г.Шевченка .

Григорій                                    мати
Катерина                                   молодша сестра
Катерина                                   старша сестра
Іван                                            батько
Йосип                                        дід
Ярина                                        старший брат 

4 станція «Історична»
 Завдання: написати роки, у які відбувались певні події життя  Тараса Шевченка, розмістити їх у хронологічному порядку.
1.  Народився Тарас Шевченко -

2.   Померла мама -
3.   Тарас Шевченко викуплений із кріпацтва -
4.   Перше видання «Кобзаря» -
5.   Написаний «Заповіт» -
6.   Поет заарештований, розпочалися роки неволі (заслання) -
7.   Помер Тарас Шевченко -
  Правильні відповіді:
1     1814 р. — 9 березня народився Тарас Шевченко.
2             1823 р. — померла мама, коли поетові було 9 років.
3             1838 р. — 22 квітня Тарас Шевченко викуплений із кріпацтва.
4             1840 р. — Перше видання «Кобзаря».
5             1845 р. — 25 грудня написаний «Заповіт».
6             1847 р. — поет заарештований, розпочалися роки неволі (заслання).
7             1861 р. — 10 березня помер Тарас Шевченко
5 станція «Мистецька»
Команда повинна за 3 хвилини скласти з «пазлів» репродукцію картини Шевченка та назвати її.
   (Примітка. Репродукції найвідоміших картин Тараса Шевченка можна роздрукувати форматом А-4 і розрізати у формі різних геометричних фігур середнього розміру).
   «Катерина», «Циганка-ворожка» 

6 станція  «Розкриємо секрет»
  За допомогою секретної абетки розшифруйте відомі прислів’я про Шевченка
          СЕКРЕТНА АБЕТКА
О
А
Б
В
#
Г
Ґ
V
Д
Е
:
Є
/
Ж
\
З
+
И
־
І
=
Ї
*
Й
(
К
)
Л
< 
М
> 
Н
;
О
±
П
Р
С
÷
Т
×
У
Ф
Х
Ц
Ч
Ш
Щ
Ь
Ю
Я

1.                    ≈÷;   ∞•□∩•>(О   ±≤;∩+÷О□,   ÷;*   ∆О#О÷+*   ≥•≤≡•<   ≥÷О□

Хто Шевченка прочитав, той багатий серцем став
2.                    ∞•□∩•>(;   V×/+*   ∆×□   >•   ≥+);Ω,   О   ≥);□;<   <×V≤+<
Шевченко дужий був не силою, а словом мудрим
3.                    ∞•□∩•>(;      >О≤;V   ∆-V×□О□,   ∆;   \   >О≤;V×   ≥О<   ±;≈;V/О□
Шевченко за народ бідував, бо з народу сам походжав

конкурс Склади текст
  Командам  пропонуються виписані і розрізані окремо
рядки вірша, з яких треба скласти вірш Шевченка  Чи то так сонечко сіяло,
  Чи то мені чого було?
  Мені так любо, любо стало,
  Неначе в Бога…
  *
  Щоб лани широкополі,
  І Дніпро, і кручі
  Було видно, було чути,
  Як реве ревучий…
  *
  Вечірня зіронька встає.
  Дочка вечерять подає,
  А мати хоче научати,
  Так соловейко не дає…
  *
                    Пишається калинонька,
                   Явір зеленіє.
                   А кругом них верболози
                   Й лози зеленіють.
Правда чи фейк?
 (Учні по черзі витягують картки і доводять, що є правдою, а що фейком)

Немає коментарів:

Дописати коментар