ПАМ'ЯТКА


ВУЗЛИКИ НА ПАМ'ЯТЬ


ПАМ'ЯТКА 1

Взявши в руки книжку, прочитай

а) заголовок;
б) прізвище автора (чи відомі тобі його книжки?);
в) де і коли видана книжка, для якого віку;
г) анотацію, зміст, передмову (якщо вони є).

Розглянь ілюстрації. Хто художник?

Подумай:

а) про що і про кого може йтися у книжці;
б) чи хотілося б тобі прочитати її?

ПАМ'ЯТКА 2

1.       Ти прочитав книжку. Після цього.
2.      Познач слова, смисл яких тобі невідомий.
3.      Яка основна думка книжки (що хотів сказати автор)?
4.      Чого вчить цей твір?
5.      Назви дійових осіб.
6.      Чи охоче ти читав книжку? Чому?
7.      Чи хотілося б тобі прочитати інші твори цього автора або книгу на подібну тему?

ПАМ'ЯТКА З

Учись читати правильно!

1.       Стеж за словами в рядку, не переставляй їх.
2.      Намагайся зрозуміти те, про що читаєш.
3.      Під час читання будь уважним до кожного слова.
4.      Читаючи мовчки, намагайся не шепотіти й не ворушити губами.

ПАМ'ЯТКА 4

Учись читати виразно!

1.       Пам'ятай: не можна прочитати виразно, якщо не розумієш змісту.
2.      Спробуй уявити собі те, про що читаєш.
3.      Визнач своє (та автора) ставлення до подій, персонажів, намагайся, читаючи, передати голосом інтонацію автора (персонажа), виділяй голосом важливе.
4.      Визнач основне завдання читання (що ти хочеш передати).
5.      Читай, чітко вимовляючи слова, дотримуйся пауз у кінці речень, між абзацами й частинами тексту.

ПАМ'ЯТКА 5

Учись переказувати близько до тексту

1.       Прочитай текст уважно, щоб не переплутати послідовність подій.
2.      Визнач основні смислові частини.
3.      Добери заголовки до частин.
4.      Перекажи текст.

ПАМ'ЯТКА 6

Короткий переказ

1.       Прочитай текст.
2.      Склади план (поділи на логічні частини, визнач у них основну                  думку, добери заголовки).
3.      Виділити важливі думки в першій частині.
4.      Те саме зроби і в інших частинах.
5.      Перекажи текст за планом.


Пам’ятка
«Як навчитися виразно читати віршові твори»

1. Вдумливо прочитай вірш.
2. З’ясуй лексичне значення незрозумілих тобі слів.
3. За змістом та ідеєю твору визнач настрій, з яким читатимеш твір.
4. У кожному рядку визнач (підкресли олівцем) стрижневе слово, тобто слово, на яке падає логічний наголос (слово, яке слід інтонаційно голосом виокремити, бо воно найвагоміше в рядку чи реченні).
5. Познач олівцем паузи:
а) кома – ледь помітна пауза (позначка – /);
б) двокрапка й тире – помітна пауза (позначка – //).
в) крапка – явна пауза із інтонацією завершеності (позначка – ///).
6. Ліворуч від кожного рядка постав стрілку, що передає тон читання:
а) підвищення тону – стрілка вгору ();
б) зниження тону – стрілка вниз ();
в) рівний тон – горизонтальна стрілка ().
7. Прочитай кілька разів вірш з дотриманням вимог усіх позначок.
8. Читаючи вірш, уявляй картини, які виникають, і запам’ятовуй їх послідовність.
9. Вивчивши вірш напам’ять, виразно прочитай його своїм близьким і з’ясуй, що б вони побажали тобі для кращого прочитання твору. Врахуй їхні побажання.

Пам’ятка декламатора

1. До читання напам’ять повтори про себе текст вірша.
2. Перед тим як декламувати, займи зручну й правильну позу (стань рівно, розправ плечі, набери потрібну кількість повітря). Для впевненості на початку читання можеш дивитися періодично на двох-трьох учнів, з якими товаришуєш (щоб відразу не знітитися), а згодом, оволодівши ситуацією, слід розсіювати свою увагу по всьому класу.
3. Назви автора й твір, який читатимеш.
4. Читання вірша можеш супроводжувати жестами, проте рухи рук мають бути стриманими, не втомлювати й відволікати слухача.
5. Не поспішай під час читання, набирай повітря рівними частинами під час пауз.
6. Декламуючи, уявляй картини, які озвучуєш, і з відповідним темпом і настроєм передавай їх.
7. Не варто занадто голосно читати вірш, оскільки майстерність у читанні художнього твору визначається передусім темпом, інтонацією, дотриманням пауз, настроєм, а також мімікою, жестами та ін.



ПАМ'ЯТКА ЧИТАЧА
 1. Перед тим як розпочати читання, вибери книжку, в якій розкривається зміст матеріалу, що ти вивчаєш.
2. Пам'ятай, що читання - одне з найважливіших занять у самоосвіті і ставитись до нього треба серйозно.
3. Слід урізноманітнювати прийоми і способи читання.
4. Читаючи, думай, шукай головне, основне, найістотніше.
5. Не поспішай, «не ковтай» книгу, вдумайся в логіку і зміст того, що ти читаєш.
6. Домагайся щоб кожне речення, кожне слово, термін, фраза були добре зрозумілі, не залишай не зрозумілого.
7. Читай з олівцем в руках, роби потрібні помітки.
8. Обов'язково проконспектуй прочитане.
9. Розпочату роботу доводь до кінця.
10. Не залишай книжку недочитаною - головне може бути попереду.
11. Прочитавши, обдумай, чого навчила тебе книга.
12. Прочитане спробуй пов'язати з життям, з практикою, досвідом.
13. Не забудь пов'язати те, що читаєш з раніше вивченим і уявити його в системі знань.
14. Не поспішай кликати на допомогу інших, коли щось не зрозуміло. Намагайся розібратися самостійно.
15. Де потрібно - змушуй працювати і уяву.
16. Читай не тільки «зліва направо», а й повертайся до прочитаного: повторення – найкращий засіб закріплення прочитаного.
17. Навчись критично сприймати прочитане.
18. Обов'язково ознайомся з рецензіями і відгуками на книжку: один  розум добре, колективний – краще.
19. Раніше ніж критикувати книгу, добре розберись у її змісті.
20. Чужу критику на книжку читай після того, як прочитаєш книжку.


ЯК ЧИТАТИ КНИЖКУ
 1. Пам'ятай: читання - одне з найважливіших завдань у самоосвіті, ставитись до нього треба серйозно.
2. Внутрішньо налаштовуйся на читання. Не поспішай, не «ковтай» зміст книжки, а читай уважно, вдумливо, намагайся запам'ятати прочитане.
3. Зміст треба осмислювати. Не можна допускати механічного фіксування тексту.
4. Вчися читати швидко, не проговорюючи про себе, охоплюй поглядом цілі фрази, речення.
5. Для свідомого сприймання прочитай передмову, перегортаючи сторінки, обміркуй заголовки.
6. Коли щось незрозуміло, не поспішай гукати на допомогу інших. Спочатку спробуй самостійно розібратися. Користуйся словниками, довідниками.
7. Роби помітки, виписки, за потреби склади план (тези, конспект).
8. Найцікавіше запам'ятай. Порівнюй прочитане з уже відомими фактами, знайди йому місце в системі знань.
9. Прочитавши книжку, обміняйся думками і враженнями про неї з друзями, дай оцінку. Згадай основні образи, події, думки.
10. Порівняй власну думку про книжку з відгуками і рецензіями на неї: один розум добре, а колективний – краще.
11. Зроби відповідні записи про книжку у читацькому щоденнику.


ЯК КОНСПЕКТУВАТИ КНИЖКУ, СТАТТЮ
Конспект - це стислий виклад змісту статті чи книжки. Від тез конспект відрізняється тим, що поряд з основними даними тексту в ньому коротко наводяться докази цих положень і висновки.
 Види конспектів:
а) текстуальний: основні положення твору, докази і висновки передаються словами автора, тобто цитатами;
б) вільний – це переказ основного змісту книги (статті) своїми словами;
в) змішаний - найчастіше використовуваний вид, при якому вільний переказ змісту поєднується із цитуванням.
ПРАВИЛА КОНСПЕКТУВАННЯ
1. Запиши автора і назву статті чи книжки, яку конспектуєш. Виділи їх більшим шрифтом.
2. Під час конспектування статті запиши, в якому журналі, збірнику або в якій газеті її вміщено.
3. Складай конспект після того, як продумав план тексту.
4. Записуй тільки основне: спочатку головну думку, потім ( дуже стисло ) докази і приклади.
5. Намагайся, щоб записи були чіткими, змістовними і лаконічними. Для цього використовуй схеми, таблиці.
6. Для зручності користування конспектом, підкреслюй найважливіші думки, навіть окремі фрази, словосполучення, слова; до розділів і підрозділів підбирай заголовки.
7. Цитуй правильно і точно, зазначай  сторінку, з якої взято цитату.
8. Роби помітки, які виявляють твоє ставлення до того, що конспектуєш. Використовуй для цього свої умовні позначки, а також подані нижче:
а) знак оклику на полях - дуже добре;
б) знак питання – здивування, незгода з автором, нерозуміння якоїсь думки.
9. Вчися конспектувати відразу начисто.


ЯК ВЧИТИ ВІРШ НАПАМ'ЯТЬ
 1. Уважно двічі – тричі прочитай увесь вірш.
2. Обміркуй зміст твору, умовно розділи його на смислові частини.
3. У кожній такій частині правильно визнач інтонацію, з якою будеш читати, розстав логічні наголоси, визнач паузи та темп читання.
4. Навчися читати вголос, дотримуючись цих вимог, спочатку кожну частину, а відтак увесь вірш.
5. Тепер без допомоги підручника спробуй пригадати вірш, повтори кожну частину по пам'яті.
6. Візьми книжку. Читаючи напам'ять, перевіряй, чи правильно запам'ятав текст.
7. Відклади підручник, двічі чи тричі продекламуй увесь вірш.
8. Запам'ятай: знання тексту вірша треба довести до автоматизму. Це дасть змогу зосередитися на виразності читання.
9. Перед уроком уявно продекламуй вірш іще раз. Якщо ти не задоволений звучанням окремих рядків, то ще є час усунути недоліки.


ЯК ПРАЦЮВАТИ
НАД ТЕМАТИЧНИМИ ВИПИСКАМИ
 1. Вибрати з тексту необхідний матеріал і виписати його на картки у вигляді цитати в такій послідовності: цитата, прізвище та ініціали автора твору, назва твору, видавництво, рік і місце видання, розділ книги чи том, сторінка.
2. Якщо з цієї сторінки беруться ще цитати, то посилання на джерело робиться так: «Так само». Коли ж цитата береться з іншої сторінки книжки, то пишеться:  «Там само» й вказується сторінка.
3. Чужі слова потрібно наводити з абсолютною точністю, не вириваючи їх з контексту.
4. Якщо під час цитування доводиться робити пропуск окремих слів, то в цитаті замість пропущених слів ставиться три крапки (...).
5. Цитати у вигляді самостійного речення оформляються за правилами пунктуації при прямій мові.
6. Якщо цитата є складовою частиною думки того, хто пише, то вона береться в лапки і пишеться з малої букви.
7. На полях перед цитатою або у верхній частині доцільно давати її короткий заголовок, тобто одним чи декількома словами передати основний зміст цитованого тексту.


ПРАВИЛА КОРИСТУВАННЯ БІБЛІОТЕКОЮ
1.     Вибрані для читання книжки можна тримати вдома не більше 10 днів, тому що їх хочуть прочитати ще багато твоїх товаришів.
 2.     Якщо в тебе змінилась адреса – повідом бібліотекаря. А якщо ти від`їжджаєш з села зовсім, то обов`язково поверни всі бібліотечні книжки.
 3.     Тому, з ким трапилася біда,- випадково загубилася бібліотечна книжка, - потрібно прийти до бібліотеки і розказати про це. Бібліотекар завжди допоможе тобі. Підкаже, яку книжку можна принести замість загубленої.
 4.     А почитати журнали або книги, які є в бібліотеці в одному примірнику можна лише в бібліотеці.


Як скласти план оповідання
1.       Прочитай оповідання.
2.      Розділи його на смислові частини.
3.      Знайди головне в кожній частині.
4.      Придумай заголовок до кожної частини.
5.      З придуманих заголовків запиши план оповідання.



Немає коментарів:

Дописати коментар